Eva de Bruijn: “Ik ben trots op onze fijne stad. Je ziet de stad veranderen. Het wordt groener, er wordt volop gebouwd en om structureel ongelijkheid aan te pakken, hebben we veel aandacht voor jeugd en jongeren. Maar we hebben ook het gesprek geopend over de groeikrampen van onze fijne stad. Het is belangrijk dat iedereen mee kan blijven doen”.

Eva 2023
klimaatconferentie 2023

Het klimaat staat écht op 1!

Eindhoven is de eerste gemeente waarbij elke afdeling, van mobiliteit tot wonen, een eigen klimaatdoel heeft. We zorgden voor extra geld voor de aanpak van de klimaatcrisis en doen mee aan de Europese missie om in 2030 een klimaatneutrale stad te zijn. We richten een eigen energiebedrijf op waardoor we als gemeente in de toekomst zorgen voor betaalbare en duurzame energie voor onze inwoners. Ook werkten we aan een groene en gezonde stad voor mens, dier en natuur. We vergroenen het centrum, vele straten en de groenarme wijken. Samen met heel veel betrokken Eindhovenaren maakten we een plan hoe het stadsbos de Wielewaal in de toekomst eruit kan zien.

KetiKoti 2023
📷 Het perfecte theaterplaatje

We strijden voor gelijkheid!

Ieder kind verdient eerlijke kansen om zich te ontwikkelen. We willen dat Eindhovenaren zich gezien en gesteund voelen, omzien naar elkaar en het vertrouwen hebben dat als er iets is, het weer goed kan komen. Dit doen we met vele projecten en samenwerkingen, zoals het Bouwdepot waarbij thuisloze jongeren in een crisissituatie een jaar lang steun krijgen. En de Klusbus, die Eindhovenaren helpt energie te besparen. Daarnaast zijn we blij dat in veel verschillende wijken dak- en thuislozen worden opgevangen en dat er gesprekken zijn tussen hen en de buurtbewoners. Ook op het gebied van diversiteit zijn grote stappen gezet en dat vierden we met velen tijdens de Pride Walk en Keti Koti.

werkbezoek new block
werkbezoek The New Block

Een fijne stad om in te wonen!

We hebben ons het afgelopen jaar ingezet om meer grip te krijgen op de groei van onze stad. Want het piept en kraakt. Het aantal woningen groeit en we blijven ons sterk maken voor voldoende betaalbare woningen, duurzaam bouwen en voldoende groen. Om fijn te wonen is bovendien een levendige stad belangrijk. Het nachtleven wordt uitgebreid en er komen steeds meer culturele en sportieve mogelijkheden om elkaar te ontmoeten.

esmah vierlander

We organiseerden samen 4 stadscafé’s met heel verschillende thema’s en voor verschillende doelgroepen. Hoe willen we samenwonen in onze wijken? Wat zijn de gevolgen van klimaatverandering op de stad? Hoe is het om jong te zijn in Eindhoven? En over betaalbaar wonen voor studenten. Verder zijn we gestart met een werkgroep ‘Natuurinclusief verstedelijken’. Alles wat we ophalen tijdens de stadscafé’s en de werkgroep wordt meegenomen in het raadswerk.

Tot slot voerden we een topcampagne! Met velen van jullie gingen we de stad in. We hebben Frans Timmermans, Esmah Lahlah, Suzanne Kröger en Joris Thijssen ontvangen in onze stad en zijn samen met PvdA de grootste geworden bij de Tweede Kamer verkiezingen in Eindhoven. Daar zijn we dankbaar voor en trots op!

GroenLinks blijft zich inzetten voor een groen, sociaal Eindhoven waar iedereen kan meeprofiteren en meedoen. Laten we samen met jou Eindhoven in 2024 nóg mooier maken!

Heb je ideeën of wensen voor de stad? Laat het ons weten. Stuur een bericht naar de fractie via: suzan.godding@eindhoven.nl