Jan van der Meer

Wethouder Klimaat en Energie

Wat houdt jou in evenwicht?
Door veel werken op zijn tijd af te wisselen met een avondje film, een terrasje of een goed gesprek.

Waar krijg jij energie van?
Ik krijg energie van mensen die op een positieve manier en met leuke ideeën bezig zijn met hun stad.

Waarom Eindhoven?
Eindhoven is een fascinerende stad waar veel gebeurt op het gebied van techniek, design en kennis. Het lijkt me leuk om samen met het bedrijfsleven al deze innovatiekracht van Eindhoven ook in te zetten voor een duurzamere wereld. Bovendien is Eindhoven een gezellige en gemoedelijke stad en daar houd ik als Brabander wel van.

Jouw uitdaging voor de komende jaren?
We gaan fors inzetten op duurzame energie en energiebesparing en daarbij doen we ook nadrukkelijk een beroep op alle Eindhovenaren. We kunnen het namelijk niet alleen. Dus gaan we samen zoveel mogelijk
daken volleggen met zonnepanelen en gaan we snel aan de slag met het isoleren van onze woningen en gebouwen. We nemen afscheid van aardgas en dat doen we buurt voor buurt. We gaan bovendien de
knelpunten voor luchtkwaliteit binnen vier jaar proberen op te lossen. Samen met de automotive sector in de stad en regio kunnen we Eindhoven laten excelleren op elektrische mobiliteit. Tot slot investeren we in meer groen en biodiversiteit in de stad. Ook het centrum krijgt een groene facelift.

Bron: coalitieakkoord Evenwicht en Energie