๐Ÿ›’GroenLinks wil dat de gemeente schappelijk met giften omgaat en vroeg daarom of er een maandelijks bedrag aan toegestane giften is vastgesteld รฉn wat dat bedrag dan is.

๐Ÿ“De bijstand (inclusief toeslagen en regelingen) is vaak niet genoeg om van rond te komen; zeker niet met hoge vaste lasten. Het huishoudboekje komt niet altijd overeen met de voorbeelden van het Nibud. We vroegen het college in hoeverre Eindhoven maatwerk toepast als dit voorkomt.

๐ŸคWe vroegen naar de bereidheid van het college om samen met andere gemeenten het Rijk op te roepen om te werken aan een stevigere basis van inkomensondersteuning die past bij de huidige samenleving.

๐Ÿ’šGroenLinks ziet graag een meer stimulerende bijstand waarin bijverdienen en het ontvangen van giften mogelijk is. Ook willen we graag schappelijker omgaan met de verplichtingen uit de Participatiewet. We vroegen daarom welke mogelijkheden die gemeente ziet om aan te sluiten bij pilotgemeentes die deze plannen uitproberen