De provincie maakte onlangs bekend dat ze vasthoudt aan de plannen voor de Noord-Oost-Corridor, de nieuwe vierbaansweg door het kwetsbare natuurgebied tussen de A50 en N279 dat de bereikbaarheidsproblemen ten oosten van Eindhoven moet oplossen. Het Eindhovense college liet in een raadsinformatiebrief weten deze conclusie niet over te nemen en geeft zichzelf de taak  pakket van wil een nieuwe oost-westverbinding overbodig maken door het inzetten van slimme en duurzame mobiliteitsmaatregelen. GroenLinks Eindhoven herkent hierin de afspraken zoals we zijn overeengekomen in coalitieakkoord "Expeditie Eindhoven". 

We zijn blij dat het college inhoudelijk kritisch heeft gekeken naar de adviezen en alternatieven zoals ze tot nu toe werden gepresenteerd. “In de berekeningen die zijn uitgevoerd, zowel voor de provinciale plannen voor de Ruit als voor het alternatief  pakket van de MRE, komen nieuwe vormen van mobiliteit niet voor en worden voor het aandeel van de modaliteiten fiets en openbaar vervoer slechts aannames gedaan. Dit is de beperking van de verkeersmodellen  waarover we beschikken.” 



We delen ook de mening dat bereikbaarheid niet belangrijker mag zijn dan leefbaarheid.  "Met onze alternatieve aanpak kijken we niet alleen naar de bereikbaarheidsknelpunten in de regio, maar ook naar de belangrijke (inter)nationale achterlandverbinding tussen de Mainport Rotterdam en het Duitse achterland (de corridor A58-A67). Ook onze partners in de B5-samenwerking en de gemeente Venlo zijn gebaat bij een aanpak die verder kijkt dan alleen de regio Zuidoost Brabant. Daarnaast vinden we niet alleen de bereikbaarheid van belang voor de regionale economie, maar kijken we ook naar de leefbaarheid en de landschappelijke waarden die onze stedelijke regio tot een aantrekkelijke woon- en werkomgeving maken. Dat is in het belang van zowel bedrijven als bewoners in onze regio. Met de aanleg van de Ruit worden die belangen niet gediend."



Lees de volledige raadsinformatiebrief hier.