GroenLinks heeft in de raadsvergadering van dinsdag 24 januari uiteindelijk tegen het voorstel voor de verruiming van de koopzondagen gestemd. Dat was de uitslag van het beraad van de fractie naar aanleiding van de beantwoording van het college op de vragen en verduidelijking die GroenLinks had gevraagd voor de kerstvakantie.
De wethouder heeft van GroenLinks een kans gekregen om met een zuiver voorstel gekomen. Daaraan heeft GroenLinks drie eisen gesteld:
1. De overheid gaat daarin niet reguleren, maar geeft gewoon alle 52 zondagen vrij; winkeliers zijn daarbinnen zelf vrij om hun openingstijden te kiezen of om daar afspraken over te maken.
2. De dekking van het voorstel mag niet uit het mobiliteitsfonds komen (wat voor parkeerplaatsen, fietspaden en het OV is), maar moet uit andere middelen betaald worden. GroenLinks ziet daarbij graag een bijdrage van de winkeliers.
3. GroenLinks vindt dat de wethouder met een visie op de toekomst van de winkelstrips aan de gang moet gaan om de leefbaarheid in de wijken te waarborgen. Daarin dient het effect van de koopzondag meegenomen te worden.
Indien de wethouder niet met bovenstaande aanpassingen komt, ligt er een voorstel dat GroenLinks niet kan steunen en blijft voor 2012 alles bij het oude. Mocht de wethouder met een aanpassing komen en een goed verhaal over de winkelstrips, dan zou het nog wel eens spannend kunnen worden bij de behandeling van het voorstel. GroenLinks is dan namelijk weer verdeeld.
In de laatste toelichting van het college werd duidelijk dat de kosten van de koopzondagen uit het mobiliteitsfonds betaald zouden worden en er geen andere oplossing werd voorzien. (Of technisch gezegd, de kosten werden betaald van de parkeeropbrengsten, waardoor er minder geld in het mobiliteitsfonds zou vloeien).
Voor GroenLinks was dit de reden om te stellen dat zij welwillend is om mee te denken over de verruiming van de koopzondagen, graag wilt dat de tombola rond de supermarkten wordt opgelost, maar niet wilt dat de kosten worden betaald uit de mobiliteitsgelden (die bedoeld zijn voor OV, fietspaden etc). De fractie is dan ook tot de conclusie gekomen dat zij tegen het voorstel zou stemmen.