Raadsvragen dienstverlening Eindhovenaren met een handicap
Eindhoven 19 september 2011
Geachte College,
Deze weken is op verschillende wijze aandacht geweest voor de positie van gehandicapten.
Onder meer middels het symposium ‘ nooit meer ‘n dag alleen” en het bezoek aan een Fokus-woning.
Raadsleden werden weer eens doordrongen van hoe het is om zorg afhankelijk te zijn vanwege beperkingen. Op dit laatste hebben we (politiek, bestuur, medewerkers instellingen/gemeente) geen invloed. Natuurlijk wel op de vele treurige verhalen hoe de overheid , instanties omgaan met de cliënt en met aanvragen en verantwoording . Bijvoorbeeld formulieren die moeten worden ingevuld door een cliënt waarvan de situatie nooit zal veranderen of alleen maar slechter wordt. Of zoals een van de gehandicapte terecht aangaf: ‘ zodra ik weer kan zien wil ik wel 100 formulieren invullen’
En dan jeukt het bij ons: kan dit nu niet anders?.
Hiervoor is natuurlijk niet direct 1 oplossing. Niet voor niets dat de initiator van het symposium, Mw. Van Velthoven hier al meer dan 10 jaar voor aan het knokken is. Velen instanties zijn met de uitvoering van regelingen bezig.
Toch betreft de bureaucratie juist ook dikwijls formulieren/verantwoording van onze eigen gemeente.
“ Goed geregeld” “ Dienst verlenen doen we zo” stuk voor stuk programma’s die wij als gemeente hebben gedraaid en waarin veel meters zijn gemaakt , maar waarbij de kwetsbare klanten/inwoners van onze gemeente blijkbaar niet voldoende in beeld zijn geweest.
Kan dit nu niet anders? Minder formulieren, minder verantwoording, minder bureaucratie. Of zoals Mw. Van Velthoven prachtig verwoordt in het aan u uitgereikte bundel“: ik ben niet bezig met mijn lichamelijke functiebeperking, chronisch ziek zijn, dat voel ik al genoeg. Ik wil mij bezig houden met het leven!
Concreet betreft het volgens onze inventarisatie de volgende regelingen / aanvragen welke eenvoudiger kunnen en moeten:
- Reductieregeling
- Langdurigheidstoeslag
- Bijzondere bijstand
- Regelmatige terugkerende keuring door arts van de gemeente bij aanvraag van voorzieningen. bv aanvraag parkeerkaart, aanpassingen aan het huis, aanpassing rolstoel. Een brief van de huisarts waarin wordt verklaart dat de situatie niet is gewijzigd,of extra voorziening nodig is zou moeten volstaan
-Niet herindiceren iedere 5 jaar van huishoudelijke hulp bij levenslange hulpvraag.
- Voorzieningen zonder einddatum bij levenslange hulpvraag.
Onze vragen om de ‘ paarse krokodil’ weer te lijf te gaan:
1. kunt u ervoor zorgen – met input van de gebruikers- dat binnen een ½ jaar genoemde regelingen eenvoudiger zijn in de uitvoering voor zowel cliënt als ambtenaar?
Nb. tijdens het minisymposium zijn vele oplossingen hiervoor aangedragen. Bv. het niet jaarlijks volledig hoeven invullen van formulieren omdat niets veranderd, of in feite de situatie van de aanvrager alleen maar slechter wordt. Als voorbeeld de aangifte van belastingdienst waarbij jaarlijks het formulier bijna volledig door de dienst is ingevuld door het overnemen van gegevens van het jaar hiervoor.
Of 1 klantsysteem waarin alle gegevens zijn opgenomen,koppelen van systemen.
2. Kunt u ons informeren over de resultaten ?
Dienstverlening kan ook worden verbeterd door de aanstelling van 1 klantmanager (met achtervang) per cliënt. Dit heeft ondermeer als voordeel dat de ambtenaar op de hoogte is van de situatie van de cliënt, een vertrouwensband ontstaat. Daarnaast zal het tijdwinst opleveren.
3. Bent u het met ons eens dat dit een goeie oplossing is voor het verbeteren van de dienstverlening?
4. Zo ja, wanneer denkt u dit te realiseren
5. Kunt u inzichtelijk maken wat kosten dan wel besparingen zijn van het doorvoeren van genoemde voorstellen.
Hanny Jacobs, VVD
Ernest Maas, SP
Renate Richters, GroenLinks
Marion de Rooij Driessen, D66
Frank Depla, PvdA