Betere luchtkwaliteit, meer groen in ons centrum, een betere waterhuishouding en uitwerking van de visie voor een autoluwe binnenstad. Dat zijn de redenen dat GroenLinks Eindhoven pal achter de geplande werkzaamheden van de Vestdijk in het centrum staat. Het zal tijdelijke problemen opleveren, maar uiteindelijk gaat het over een leefbaar Eindhoven met gezonde lucht en meer groen.

Fractievoorzitter Rik Thijs benadrukt dat de luchtkwaliteit in het centrum, en dan met name op de Vestdijk, zo slecht is dat er op sommige plaatsen het woongenot drastisch afneemt. ,,Gezonde lucht is belangrijk voor iedereen en een bruisend stadscentrum ook”, aldus Rik, die benadrukt dat het lijn in is met het verkiezingsprogramma van GroenLinks. ,,Wij hebben campagne gevoerd voor een autoluwe binnenstad, waar de fietser centraal staat en doorgaand verkeer niet pal door ons centrum gaat. Er komt nu volop ruimte voor fietser en voetgangers, precies zoals wij onze kiezers hebben beloofd.”

Er bestaan wel zorgen over de financiering van de verbouwing van een van de bekendste straten van Eindhoven. ,,Het Rijk heeft 3,5 miljoen euro beschikbaar gesteld, maar dan moet verbouwing wel voor 2018 beginnen. Daarbij is dat geld voornamelijk nodig voor de verbouwing zelf, zonder dat er groen is geplaatst. Dat is essentieel voor GroenLinks.”

Doorgaand verkeer dwars door het centrum is simpelweg onwenselijk. Over enkele dagen, op 22 mei, wordt de weg versmald om te zien waar het vervoer zich naar gaat verplaatsen. Rik: ,,Dat is nog een proefopstelling, maar zal aangeven op welke wegen er meer druk komt. Het is voor veel automobilisten vervelend en ook winkeliers maken zich zorgen, maar op de lange termijn is een leefbare groene Vestdijk voor iedereen de beste oplossing.”