"Daarnaast moeten de geluidsruimte en bereikbaarheid van Eindhoven meegroeien met de sterk toenemende vraag naar vliegverkeer.” Het was deze terloopse zin in een verder interessant rapport met de naam ‘Nationale Actieagenda Brainport’, waar fractievoorzitter Rik Thijs voor uit de bank schoot om te zorgen dat ​die uitspraak niet wordt ondersteund door het college. Het lukte ​GroenLinks dinsdagavond 11 april ​om voor de motie een meerderheid ​te vinden.

Deze zin doet volgens het raadslid totaal geen recht aan de eerdere discussies over groei en het inherente maatschappelijke debat in de regio. ,,Een gedegen proces noodzakelijk is voor de plannen van Eindhoven Airport na 2020”, benadrukt Rik Thijs. ,,Het is nu veel te vroeg om dergelijke uitspraken te doen zoals vermeld in de Nationale Actieagenda Brainport.”

Rik is content dat het college zich momenteel niet committeert aan de uitspraak van de noodzakelijke groei en het oprekken van de geluidsruimte van Eindhoven Airport. Het college moet eerst met een gedegen procesvoorstel komen waarin de maatschappelijk discussie over de ontwikkelingen na 2020 gevoerd kunnen worden, waarbij breed draagvlak een uitgangspunt is. ,,En dus ook met de randgemeenten”, aldus Rik Thijs.