Ondanks inspanningen van GroenLinks Eindhoven om een balans te vinden tussen de groei van Eindhoven Airport met duurzaamheid en hinderbeperking, zag een meerderheid van de Eindhovense gemeenteraad niet hetzelfde belang. Gesteund door PvdA, SP, BBL en de ChristenUnie, dienden GroenLinks gisteren een motie in die uitging van maximaal drie late landingen, inclusief een klimboeteregeling, en in het weekend pas vliegen vanaf 8.00 uur. Helaas slaagden we er niet in hiervoor een meerderheid te halen.
Eindhoven Airport is belangrijk voor de (economische groei) in onze regio, maar volgens GroenLinks begint deze balans echter steeds verder te verschuiven. Ook het GGD onderzoek in kader van de hinderbeleving wijst hierop: "De hinder door het vliegverkeer in de regio is in de afgelopen jaren toegenomen. Uit het GGD-onderzoek, in opdracht van de gemeente Eindhoven, blijkt dat één op de tien mensen die onder de rook van het vliegveld wonen, klaagt over 'ernstige geluidhinder'.
Er zijn al verschillende maatregelen genomen om de hinder te beperken en het streven naar stille en schone vliegtuigen is alleen maar te ondersteunen. Maar we vragen ons af of dit gaat lukken binnen 5 jaar. Kunnen we zorgen dat bij het stijgende aantal vliegbewegingen de hinder niet of minimaal toeneemt? Zeker ook als we extra vluchten gaan toelaten na 11 uur of voor 8 uur in het weekend? GroenLinks twijfelt hierover en wilde de green deal inclusief een leefbaarheidsfonds een echte kans geven.
Ook de VVD en D66 kondigde afzonderlijke moties aan op dit onderwerp. Vlak voor de raadsvergadering bleek echter dat deze opeens waren samengevoegd tot een gezamenlijk voorstel. Hierin verklaarden ze de business-case leidend en de gezondheid en leefbaarheid van omwonenden daaraan ondergeschikt. De indienende partijen verklaarden dat zij door de openingstijden te verruimen meer mogelijkheden zagen om de vliegmaatschappijen te committeren aan het gebruik van schonere en stillere vliegtuigen. Bewijs zien wij hiervoor echter niet in de motie. Doordat het CDA, die een week voorafgaand aan de raadsvergadering zich nog stellig tegen uitbreiding van vluchten verklaarde, 180 graden draaide zich aansloot bij de motie die wel verruiming bepleit, heeft onze motie het op een paar stemmen niet gehaald.
GroenLinks betreurt het sterk dat de Eindhovense gemeenteraad in meerderheid het signaal afgeeft dat de economische belangen van Eindhoven Airport belangrijker zijn dan de kwaliteit van leven van omwonenden. Wij hopen dat de wethouder in haar reactie aan de Alderstafel ook meegeeft dat de raad hier ernstig verdeeld over is en dat er sowieso wel overeenstemming is over het uitvoering geven aan de Green Deal en het instellen van een klimboete voor vluchten die te laat binnen zijn.
Klik hier voor een artikel van het Eindhovense Dagblad met daarin een reactie van gemeenteraadslid Rik Thijs “Dit is een klap in het gezicht van de hele regio. Met deze nu aangenomen motie wordt Eindhoven Airport volledige vrijheid gegeven. Het gezondheidbelevingsonderzoek van de GGD wordt gewoon naast zich neergelegd.“