Jolande Sap kwam op vrijdag 25 februari met eigen ogen kijken hoe de Brabanders in de toekomst duurzaam hun geld gaan verdienen. Bijvoorbeeld met innovatie en zonne-energie, zoals bij Solliance in Eindhoven. Brabantse lijsttrekker Paul Smeulders was op 25 februari de gids, bij het bezoek van de Tweede Kamerleden Jolande Sap en Niels van den Berge. Namens de Eindhovense fractie waren wethouder Lenie Scholten en fractievoorzitter Renate Richters aanwezig.

Jolande Sap bezocht in Eindhoven het bedrijf OTB Solar, waar ze sprak over de trends in de zonne-energieindustrie en de economische kansen die deze sector biedt. Ook kreeg Sap een toelichting over Soliance, het kennisinstituut op gebied van zonnetechnologie. Solliance bundelt kennis over machines die zonnecellen maken. De provincie geeft bijna 50 miljoen euro subsidie aan dit nieuwe kenniscentrum, een samenwerking van Energieonderzoek Centrum Nederland (ECN), KIC InnoEnergy, de Stichting FOM, TNO, het Holst Centre en Eindhoven University. Toegepaste kennis schept bedrijvigheid, bedrijvigheid schept banen. Solliance kan daarmee een motor zijn voor de Brabantse duurzame economie. In Eindhoven lanceerde Paul Smeulders bovendien het plan om 400 miljoen van de opbrengst van Essent te investeren in zonne-energie.