Afgelopen dinsdag 11 juni werd voormalig fractievoorzitter Rik Thijs geïnstalleerd als wethouder van klimaat & energie, openbare ruimte & groen. We namen hiermee helaas afscheid van Jan van der Meer. Bart Habraken nam de vacante raadszetel binnen GroenLinks over.

Tijdens de gemeenteraad werd Rik Thijs verkozen als wethouder. Hij was vanaf 2014 raadslid voor GroenLinks Eindhoven, waarvan de laatste drie jaar fractievoorzitter. Zijn portefeuille als wethouder bestaat uit klimaat en energie, groen en water, openbare ruimte, circulaire economie, coördinatie duurzaamheid, erfgoed, biodiversiteit en dierenwelzijn.

Er werden door onze nieuwe fractievoorzitter Saskia Lammers en Burgemeester Jorritsma lovende woorden gesproken over deze Eindhovenaar met het groene hart. Thijs zelf stak tijdens zijn dankspeech zijn ambitie, en daarmee de ambitie van GroenLinks, niet onder stoelen of banken en citeerde daarom de 16-jarige klimaat activiste Greta Thunberg met haar oproep aan de politiek om te handelen: “Our house is on fire, I am here to say, our house in on fire.”

Thijs: ‘Ik sta klaar om aan de slag te gaan voor een duurzaam en groen Eindhoven. Mijn ambitie: van ‘doemdenken’ naar ‘doendenken’, een energietransitie waaraan iedereen mee kan doen, ongeacht je hoeveel je te besteden hebt. Een groene revolutie voor de binnenstad en wijken, de stad klaar maken voor extreem weer, en tot slot een gezond Eindhoven, niet alleen voor ons, maar ook voor vlinders, vogels andere dieren en alle planten. In onze regio met kennis en denkkacht moet het lukken om dit werkelijkheid te maken, juist hier.’

We namen helaas afscheid van Jan van der Meer die inmiddels geïnstalleerd is als gedeputeerde in de provincie Gelder. Door de burgemeester werd ook hij geroemd om zijn collegialiteit, grote kennis en professionaliteit als bestuurder. Aldus de burgemeester: ‘Jan was een aanpakker die niet alleen bezig was met abstractie visies maar ook met echte stappen en uitvoering, denk aan de warmtestrategie, het rioleringsplan en duurzame vastgoedontwikkelingen in de binnenstad. Een wethouder die niet binnen kwam met een enorme rugzak met heel veel geld in zijn portefeuille maar moest buitengewoon creatief zijn.’

In dezelfde vergadering werd Bart Habraken, tot nu commissielid, verkozen tot nieuw raadslid bij GroenLinks. Met Saskia Lammers als voorzitter en Samir Toub als vice-fractievoorzitter en onze wethouders Rik Thijs en Renate Richters is GroenLinks Eindhoven daarmee weer compleet. We zien de toekomst heel graag, en vooral heel groen, tegemoet.