Fractievoorzitter Rik Thijs (30) is de enige kandidaat om de nieuwe lijsttrekker van GroenLinks Eindhoven te worden tijdens de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2018. Hierdoor komt er dus geen lijsttrekkersreferendum. De leden mogen tijdens de ALV op 1 juni officieel stemmen voor Rik als lijsttrekker.

In zijn eerste twee jaar als raadslid maakte Rik zich hard voor een schone en duurzame stad met zijn kritische houding ten opzichte van een ongebreidelde groei van de luchthaven en het tegenhouden van de weg ‘De Ruit’ rondom Eindhoven. Daarnaast zette hij zich in voor stadslandbouw en kreeg zijn initiatiefvoorstel ‘Groene Daken’ een meerderheid in de raad. Sinds een jaar heeft hij het fractievoorzitterschap van huidige wethouder Renate Richter met verve overgenomen. Iets wat begin dit jaar ook werd beloond met zijn verkiezing tot raadslid van het jaar.

De kandidatencommissie is helder over Thijs. ,,In de afgelopen periode heeft Rik zich ontwikkeld als een veelzijdig politicus, die kan verbinden en tegelijk resultaten boekt voor de groenlinkse politiek. Hij is overtuigend en afgewogen in zijn uitspraken. Zijn motivatie en visie op de samenleving passen uitstekend in het gedachtegoed van GroenLinks. ”

Het bestuur van GroenLinks Eindhoven en omgeving geeft aan blij te zijn met de kandidatuur van Rik. ,,Zijn enthousiasme voor de politiek, zijn betrokkenheid bij GroenLinks en zijn gedrevenheid om resultaten te boeken maken hem voor het bestuur een uitstekende lijsttrekker”, aldus GroenLinks-voorzitter Miriam van der Smissen.

Rik is enorm vereerd dat hij wordt voorgedragen als lijsttrekker en is klaar om de afdeling naar een mooi verkiezingsresultaat in 2018 te leiden. “Ik wil samen met al onze vrijwilligers, de fractie en iedereen die mee wil meewerken om ook lokaal de beweging verder vorm te geven voor een sociaal en duurzaam Eindhoven.”