Tot teleurstelling van GroenLinks Eindhoven wordt er voorlopig niets substantieels gedaan voor gezondere lucht in Eindhoven. Het voorstel van Rik Thijs om vervuilende dieselauto’s (voor 2001) te weren uit het centrum om de gezondheid van iedereen die weleens in het centrum komt, te beschermen.

,,Onze lucht is echt abominabel en daarom is het bijzonder jammer dat er zo weinig steun is om maatregelen op de korte termijn te nemen. Temeer omdat onze voorstellen proberen tegemoet te komen aan de twee uitspraken van Nederlandse rechters dat de Nederlandse staat te weinig doet om de gezondheid van zijn burgers. ”

Waar de motie voor het weren van vervuilende diesel het niet haalde, daar omarmde het college wel het voorstel van GroenLinks om scooters en brommers met een geel en blauw kenteken van het fietspad te weten naar rijbaan. Rik: ,,Dat is een winstpunt voor al die fietsers die soms honderden meters achter een scooters moeten rijden en nu gelukkig iets minder vieze lucht in zullen inademen. Toch is dit bij lange na niet voldoende en we zullen proberen in de volgende periode harde afspraken te maken over de luchtvervuiling en fijnstofgehalte in onze stad.”

GroenLinks ontving steun van een deel van de fractie van coalitiegenoot PvdA, BBL, SP en het OAE, maar het bleek niet voldoende voor een meerderheid. ,,Er wordt vooral naar lange termijnoplossingen gewezen, maar in de optiek van GroenLinks zou het een combinatie moeten zijn van concrete maatregelen op korte termijn gecombineerd met een coherent plan voor de toekomst om de gezondheid en leefbaarheid van Eindhoven te garanderen.”

De wethouder heeft aangegeven dat er binnen nu en een paar weken een ambitieus plan ligt richting een emissieloos Eindhoven. GroenLinks is zeer benieuwd en zal het plan toetsen op concreetheid, ambities en of we hierbij echt snel gaan doorpakken. Want dat laatste is noodzakelijk.