Op dit moment is de John F. Kennedylaan een 7 kilometer lange, vervuilende weg die het centrum van Eindhoven tot aan Son en Breugel verbindt. De partij wil dat de gemeente gaat onderzoeken hoe er een inclusieve wijk gebouwd kan worden bovenop de Kennedylaan. Een wijk waar niet eerst de stenen worden uitgedacht en dan pas het groen, maar waarbij betaalbaar wonen, groen, duurzaamheid, schone mobiliteit, en ontmoeten direct samenkomen. Dit project zou naar schatting circa 750 tot 1.000 energie-neutrale woningen op kunnen leveren; inclusief studentenhuisvesting.
Saskia Lammers (fractievoorzitter GroenLinks Eindhoven): “Het is tijd dat de stad weer meer van inwoners in plaats van auto’s wordt. Met dit plan lossen we niet alleen het mobiliteitsprobleem van de Noord-Oostkant op, maar verbeteren we ook de doorstroming en luchtkwaliteit, houden we het landschap van het Dommeldal in tact en kunnen we tevens een nieuwe, betaalbare en groene wijk bouwen.”
Vandaag presenteerde partijleider Jesse Klaver de plannen van GroenLinks om de verkiezingsbelofte van 1 miljoen nieuwe woningen in 2030 te realiseren. Naast het plan in de Eindhovense gemeenteraad horen ook het sluiten en omturnen van Rotterdam Airport en de sloop van de A10 West in Amsterdam tot de mogelijkheden om meer ruimte te creëren voor betaalbare woningen.
Klaver: “Wonen is voor velen onbetaalbaar en onbereikbaar geworden. Maar wonen is een grondrecht. Een veilige plek waar je je thuis voelt, met voldoende ruimte en groen in de buurt. Het kan, maar daarvoor is wel een koerswijziging nodig. Om dit mogelijk te maken, is GroenLinks bereid om miljarden uit te trekken.”
Eindhoven heeft een groot woningentekort en tegelijkertijd zijn we tegen onze gemeentegrenzen aangegroeid. Daarbij komt dat Eindhoven nu nog een echte autostad is, gekenmerkt door grote wegenradialen richting het centrum. Het wordt tijd dat de stad weer van inwoners in plaats van auto’s wordt. Bovendien heeft Eindhoven een mobiliteitsprobleem aan de Noord-Oostkant op te lossen. In plaats van het doorkruisen van het groene Dommeldal, kiezen wij voor ondertunneling van de John F Kennedylaan. Zo verbeteren we de doorstroming, de luchtkwaliteit, houden we het landschap van het Dommeldal in tact en zorgen we bovendien voor ruimte voor ons woonprogramma en groen. Zo’n project kan een gemeente niet alleen, hiervoor hebben we het Rijk en provincie hard nodig!
Waar in het centrum vooral hoogbouw wordt toegevoegd, is het bij de John F Kennedylaan mogelijk om een combinatie van grondgebonden woningen en middenbouw, wijkvoorzieningen (sport/speel, cultuur, horeca) en veel groen toe te passen. Een eerste inschatting is dat dit ruimte biedt voor de realisatie van circa 750 tot 1000 extra energieneutrale woningen in ons woningbouwprogramma. Er liggen ook twee MBO’s, een HBO en Universiteit dichtbij de John F Kennedylaan waardoor ook studentenhuisvesting onderdeel van het programma kan vormen. GroenLinks pleit voor een inclusieve buurt van allerlei woontypen, woonvormen en prijsklassen. Met aandacht voor gezinnen bijv. speelplekken, maar ook levendigheid bijv. cultuur en horeca. Een buurt waar niet eerst de stenen worden uitgedacht en dan het groen, maar waarbij groen, duurzaamheid, ontmoeten en wonen geïntegreerd worden vormgegeven incl. groene daken, zonnepanelen, en natuurinclusief bouwen (meer biodiversiteit). Het gebied sluit dan aan de Noordkant mooi aan op het groene Dommelpark en in het Zuiden raakt het het centrum en de nieuwe groenstructuur van KnoopXL. Ook moet er direct goed nagedacht zijn over schone mobiliteit bijv. door een rechtstreeks fietspad richting het centrum, (H)OV/Brainportlijn die een P&R op Ekkersrijt en het centrum met elkaar verbindt, en elektrische deelauto’s.
Laten we onderzoeken of we op deze manier de inwonersbehoeften naar wonen, groen, levendigheid en schone mobiliteit kunnen beantwoorden, dan laten we direct zien waarom Eindhoven de stad van creativiteit en innovatie is!