De lucht in Eindhoven is de één na vuilste van Nederland. We blijven de vervuiling meten. We gebruiken daarvoor het luchtmeetsysteem van Zuidoost-Brabant: AiREAS 2.0. We voeren ook stikstofmetingen uit. Voor GroenLinks zijn de wegen in de binnenstad, zoals de Fellenoord, geen doorgaande autoroutes. Waar nodig grijpen we in om wegen af te sluiten. Eindhoven hanteert daarbij de regels van de WHO, de Wereldgezondheidsorganisatie.

We bouwen aan een combinatie van een openbaar vervoer en van ander vervoer dat je deelt met anderen. Op belangrijke plekken zorgen we bijvoorbeeld voor deelfietsen, elektrische deelauto’s en -scooters. Minder bezit heeft minder ruimte nodig  en maakt ook de kwaliteit van de ruimte waar ieder kan komen beter. GroenLinks wil dat de gemeente daarom de leiding houdt. Zo wordt het  aanbod, de prijs en de kwaliteit van het vervoer zo goed mogelijk en blijft onze stad beter leefbaar.

Er komt een systeem voor stadsdistributie. Dat wil zeggen dat we er samen voor zorgen dat dingen op een goede manier op de juiste plek komen. Na 2025 zijn de straten en laad- en losplekken van Eindhoven alleen nog beschikbaar voor wie deelneemt aan dit systeem. Vanuit verschillende plaatsen worden kleine pakketjes per fietskoerier de stad in gebracht. GroenLinks is ook een grote voorstander van de zogenaamde bouwhub dit op dit moment gemaakt wordt. Dit is een centrale plaats voor het bevoorraden van bouwprojecten in de binnenstad.

We gebruiken een plan om stap voor stap een milieuzone te maken waarin er in 2030 geen uitstoot meer is binnen de Ring. Zo zorgen we dat de luchtvervuiling verdwijnt en verbeteren we de gezondheid van Eindhovenaren. Net als andere grote steden, willen we dit steeds sneller doen. Vanaf 2025 moet ook een emissieklasse 5 gelden voor alle personenauto’s, brommers en scooters. Dit wil zeggen dat deze nog maar weinig vervuilende stoffen mogen uitstoten. Mensen met een kleine beurs kunnen hun vervuilende auto, scooter of brommer omruilen voor vervoer dat je deelt met anderen. Daarvoor wordt een lagere prijs gevraagd.