Een tijdje geleden kreeg GroenLinks een email van een postbode die vertelde dat PostNL een aantal garageboxen in woonwijken gebruikt als distributiepunt voor postpakketten. Nadat zowel GroenLinks als het Eindhovens Dagblad enkele van de adressen heeft bezocht, besloot de fractie om vragen te stellen aan het college. Wij vragen ons af of deze garageboxen wel geschikt zijn als werkplek en of deze vorm van gebruik wel in het bestemmingsplan past. Klik op 'lees verder' voor de vragen.

 

Zowel via een email van een postbode als in het Eindhovens Dagblad van vanmorgen werd de fractie van GroenLinks geconfronteerd met het feit dat PostNL garageboxen gebruikt voor de distributie van postpakketten. Zo is ons te horen gekomen dat er onder andere aan de Gaspeldoorlaan, Iepenlaann, Isabellastraat, Kerkhoflaan, Paaltjesweg en de Tarwelaan op deze manier van garageboxen gebruik wordt gemaakt.

Het gebruik van garageboxen voor bedrijfsdoeleinden lijkt ons strijdig met het bestemmingsplan. Daarnaast zijn er bij de boxen geen sanitaire voorzieningen. Ook komen er veel PostNL-vrachtwagens in de wijken waar de garageboxen zich bevinden om de pakketten af te leveren.

In andere gemeenten heeft PostNL door deze manier van werken al veel overlast veroorzaakt bij bewoners en bleek dat garageboxen volgens het bestemmingsplan niet op deze manier gebruikt mochten worden. Hierdoor is er onder andere in Enschede, Delft, Amersfoort en Veghel al besloten om handhavend op te treden en het gebruik van garages door PostNL niet langer toe te staan. De gemeente Enschede vraagt haar inwoners om misbruik van garageboxen te melden.

Dit brengt ons tot de volgende vragen:

 

  1. Is het college bekend met het artikel uit het ED of met het feit dat PostNL op oneigenlijke manier gebruik maakt van garageboxen?
  2. Zijn deze activiteiten in overeenstemming met de geldende bestemmingsplannen?
  3. Hanteert de gemeente als uitgangspunt dat garageboxen niet gebruikt mogen worden voor bedrijfsactiviteiten? Zo nee, welke criteria worden gebruikt bij het toetsen of een garagebox wel of niet gebruikt mag worden voor bedrijfsmatige activiteiten?
  4. Is het college bereid om handhavend op te treden tegen het bestaande oneigenlijk gebruik van garageboxen? En wat gaat het college doen om te voorkomen dat PostNL het aantal garageboxen verder uitbreidt?