Tijdens een extra commissievergadering op dinsdag 6 januari pleitte GroenLinks Eindhoven voor het behoud van het nachtnet tot 4.00 uur ’s nachts, maar tegen een scherpere prijs dan de NS er nu voor vraagt. Het nachtnet is de treinverbinding die Eindhoven, Den Bosch, Breda, Tilburg en Dordrecht in het weekend tot vier uur 's nachts met de Randstad verbindt. Rik Thijs: “De kostenonderbouwing van de NS vinden wij vrij zwak. Nederland houdt niet op bij de Randstad, ook Brabant moet ’s nachts bereikbaar zijn.”

Bij een verlenging van het huidig contract wil de NS bijna drie ton per jaar extra gaan rekenen om de treinen tussen Brabant en de Randstad ook in de toekomst in de weekenden tot 4.00 uur ’s nachts te laten rijden.

GroenLinks vindt het bij de bereikbaarheid van een stad horen om ook in de nacht goede openbaar vervoer verbindingen te hebben. Een alternatief voor mensen die geen auto hebben of ervoor kiezen rond deze tijd niet te reizen met de auto van en naar onze regio vinden wij een positieve zaak. GroenLinks vindt het ook vanzelfsprekend dat onze eigen inwoners ook ’s nachts met het OV kunnen reizen.Eindhoven betaalt nu nog 24.000 euro per jaar voor aansluiting op het nachtnet. Volgens de NS is de verhoging van het bedrag nodig omdat het aantal reizigers met name tussen 2.00 en 4.00 uur tegenvalt. De metingen en gebruikersaantallen die NS hiervoor als verantwoording gebruikt zijn volgens ons echter niet representatief genoeg.

Een meerderheid van de gemeenteraad deelt deze mening en wil dat Wethouder Visscher (verkeer en vervoer) samen met Den Bosch, Tilburg, Breda, Dordrecht en de provincie ‘stevig in onderhandeling’ gaat met de NS. Daarnaast vroegen we Visscher met andere gemeenten bekijken of er alternatieven voor het late nachtnet zijn, zoals bijvoorbeeld een nachtbus.