Rik Thijs (raadslid GroenLinks Eindhoven) en Arno Uijlenhoet (Statenlid GroenLinks Brabant) schreven een opinieartikel over de ontwikkeling van de luchthaven Eindhoven Airport:
Minder overlast door vliegverkeer op Eindhoven Airport. Dat is wat GroenLinks wil. Anders dan veel andere partijen staan wij daarom pal achter de belangengroepen die vinden dat er geen nieuwe rechten voor vluchten na 23.00 uur mogen worden vergund boven de huidige drie, niet gevlogen mag worden voor acht uur 's-ochtends in het weekend en dat de huidige boeteregeling voor vertragingen moet worden verfijnd.
Ook zijn wij er voorstander van om de tweede groeifase te vertragen in plaats van vast te houden aan de voorgestelde termijn van 2020. Hierdoor komt er echt ruimte om tot een goede balans van leefbaarheid en groei te komen. Voorts willen wij dat Eindhoven Airport gaat werken met de zogeheten 50/50 regeling à la Schiphol. Door gebruikmaking van stillere vliegtuigen en vliegtechnieken ontstaat zo ruimte voor een gelijkelijke verdeling van extra vliegbewegingen en minder geluidsoverlast. Bovendien claimen we zo tijd om stillere en schonere vliegtuigen te introduceren.
Wat dat laatste betreft blijven alle debatten en discussies tot nu toe gevangen in het frame dat economische groei tegen leefbaarheid moet worden afgewogen. Maar wat GroenLinks betreft is dat een achterhaald concept. In een duurzame samenleving gaat het er nou juist om deze twee grootheden met elkaar te verbinden en te komen tot een inclusieve economie; Een economie die vervuiling en overlast niet afwentelt op de samenleving. Daarom pleiten wij er voor om de businesscase van Eindhoven Airport zo aan te passen dat wordt verdiend aan schonere en stillere vliegtuigen. Dat kan bijvoorbeeld door een boeteregeling te introduceren voor vliegtuigen die meer lawaai en uitstoot veroorzaken dan het beste vliegtuig in de markt. Samen met de Provincie en omliggende gemeenten kan Eindhoven Airport met een deel van het geld dat hiermee wordt verdiend een compensatiefonds creëren om bijvoorbeeld woningen, scholen en bedrijven te isoleren. Zo ontstaat een win-win-situatie. Voor deze keuze is moed en kundigheid nodig! Maar dat mag worden verwacht van de slimste regio van Europa!
Om langjarige helderheid en rust te creëren wil GroenLinks afspraken vastleggen in een Green Deal die voorgesteld is door het college van Eindhoven. Een Green Deal met alle betrokkenen, niet in de laatste plaats met de belangengroepen en Eindhoven Airport. Onderdeel hiervan is wat ons betreft ook: de hantering van een dekkend en openbaar systeem om de geluidsbelasting en luchtkwaliteit rondom Eindhoven Airport te meten, het twee jaarlijks laten uitvoeren van een belevingsonderzoek vergelijkbaar met en in vervolg op de onderzoeken van de GGD, verdere verbetering van de bereikbaarheid van Eindhoven Airport via onder meer het (H)OV en de trein en beperking van de hinderbeleving door omwonenden actief te betrekken en duidelijk en tijdig te informeren over actuele ontwikkelingen rondom Eindhoven Airport, ook in relatie tot militaire vluchten. Zo gaan we ook echt aan de slag met de uitkomsten van meetgegevens en onderzoeken. We willen van meten is weten naar weten is handelen.
Juist door de businesscase van Eindhoven Airport te vergroenen maak je de omwonenden minder kopschuw omdat ze weten dat de luchthaven er zelf ook belang bij heeft om het geluid en de uitstoot te reduceren. Voor het zover is zal het nog wel even duren. Maar het begin kan en moet wat GroenLinks betreft nu worden gemaakt; De Alderstafel komt op 3 juli a.s. met een advies aan Staatssecretaris Mansveld over de tweede groeifase van Eindhoven Airport. Wij roepen speciaal gedeputeerde Van der Maat en wethouder Schreurs van Eindhoven op, als vertegenwoordigers van de twee publieke aandeelhouders van Eindhoven Airport, om ons voorstel ter harte te nemen. Laten we nu de kans grijpen en ons ook via de luchthaven bewijzen als slimste regio van Europa! De regio, Brainport Eindhoven, verdient dat!