Het is bizar dat een virus dat op het blote oog niet waarneembaar is, zo’n impact heeft op de hele wereld. We voelen hoe nietig en tegelijkertijd veerkrachtig de mens is, hoe overweldigend de natuur, en hoe afhankelijk we zijn van elkaar en het totale ecosysteem. Deze maand kwamen de drie grote planbureaus van Nederland samen met één duidelijke boodschap die die samenhang onderstreept. Nederland moet meer doen dan alleen de Coronabrand blussen. Ook urgente problemen als de klimaatverandering en de groeiende sociale kloof moeten worden aangepakt. In Eindhoven gaan we dat ook doen!

Zolang ik voor GroenLinks in de raad zit, heb ik niet gezien dat de sociale, economische en ecologische aspecten in de begroting zo in balans waren. Er is oog voor de impact van corona, investeringsruimte voor leefbare wijken, vergroening en verduurzaming van de stad en er komt structureel geld voor de toekomstgerichte agenda sociaal domein en extra geld voor armoede/schulden. Deze ambitieuze plannen gaan veel van de organisatie vragen, het is dan ook geen tijd voor ‘afwachten’ zoals vorige week sommige partijen suggereerden of ‘dit kan niet’, het kan WEL. Het moet WEL. De aarde wacht niet, en de mensen in onze stad ook niet.

GroenLinks wil een paar punten meegeven:

De prioriteiten voor komend jaar in sociaal domein zijn armoede/schulden, gezondheid/preventie en de zorg voor de meest kwetsbaren. Precies wat nu nodig is. Komend jaar wordt in sociaal domein de omslag gemaakt van beheersing naar bouwen aan de toekomst. GroenLinks wil graag een inhoudelijke verdiepingsslag op de transformatie-agenda. Laten we de hulpvragen van inwoners hierbij centraal stellen, bijv. voor multiproblemgezinnen uit Sociaal Hospitaal en voor lichtere problematiek vanuit Wat Telt van WIJeindhoven. Zo krijgt het gesprek over de commissienotitie meer inhoudelijke diepgang. Stel er komt bijv. uit gedragsproblemen jeugd, dan kun je denken aan een pilot met het halveren van onderwijsklassen met meer aandacht per kind, ter voorkoming van jeugdzorg.

Voor armoede/schulden ligt er al een concreet plan, maar voor werk nog niet, en we stevenen af op een sterk stijgende werkloosheid. GroenLinks is dan ook flink ongeduldig en kunnen niet wachten op de plannen van Huis van Werk. We zijn blij met de toezeggingen vorige week dat er echt een goed omscholings/bijscholingsoffensief komt voor jongeren, en begeleiding van werk naar werk o.a. in het MKB bijvoorbeeld van horeca/standbouw naar zorg/groene banen. We hopen dat organisaties echt gaan samenwerken en over hun schaduw gaan heenstappen, inclusief de gemeente zelf. Graag reactie. Ook het MKBplan en startup plan kan hierbij aansluiten. Het is belangrijk om ondernemers perspectief te bieden. Als we investeren, laten we het dan duurzaam en sociaal doen!

Dan het Corona-ondersteuningsfonds voor cultuur, sport en welzijn. GroenLinks hoopt dat we dit voortvarend oppakken, en niet te veel afwachten op het Rijk. Biedt perspectief aan de culturele sector incl. makers, en kunst en cultuur zal ons perspectief bieden. Troost en inspiratie om moedig door te gaan. Hou de sportverenigingen in beweging, en zorg voor kleinschalige sportfaciliteiten in buurten, en sport zal ons in beweging houden. Houdt buurthuizen door de ondersteuning open, en zij zullen hun deuren voor ons open houden. Klop bij ons aan als de 15 mln te krap blijkt.

Graag reactie.

Ondanks corona werken we ook aan een toekomstbestendige, leefbare stad dankzij het bouwoffensief woningen waarbij we tegelijkertijd ook een groenoffensief starten. De incidentele extra investeringen voor de energietransitie, duurzaamheid en groen zijn een mooie stap, die hopelijk ooit structureel wordt. Dit budget kan een mooi vliegwiel vormen voor partners en bedrijven in de stad om ook extra stappen te zetten. Graag reactie hoe dat gestimuleerd wordt. Ook richting de discussie over het klimaatplan zal GroenLinks hier zelf verder over nadenken. Zo opperde we vorige week al het pay it forward idee om energiearmoede tegen te gaan, waar we dan op terug zullen komen.

Uit het rapport van CE Delft blijkt dat de gezondheidskosten van luchtvervuiling in Eindhoven maar liefst 282 mln euro per jaar is. Er staan allerlei plannen ter verbetering op de rol bijv. emissievrij in 2030, maar is het voldoende? Daarom onze motie hier onderzoek naar te doen, aanvullend op het rekenkameronderzoek. Als blijkt dat het onvoldoende is, kunnen we nl. ook een gerichtere lobby naar Den Haag voeren om extra middelen vrij te maken om Eindhoven van de discutabele tweede plaats af te halen van steden met de slechtste luchtkwaliteit van Nederland.

Afgelopen zomer las ik het boek ‘het recht van de snelste’ waardoor je met een andere blik naar mobiliteit gaat kijken. Bijvoorbeeld naar de hoeveelheid ruimte die elke mobiliteitsvorm bijv. de auto inneemt in de openbare ruimte. GroenLinks wil, naar voorbeeld van andere steden, hier ook in Eindhoven mee aan de slag met onze motie over fietsvlonders. Inwoners kunnen aangeven dat een parkeerplek voor auto’s omgezet mag worden in een parkeerplek voor fietsen. Graag reactie.

Tot slot met deze sociale en groene begroting luistert Eindhoven naar de woorden van de drie grote planbureaus van Nederland. We werken als stad meer en meer aan de brede welvaart van alle inwoners en we zetten stappen om de klimaatverandering te stoppen. GroenLinks kan dus alleen maar volmondig instemmen met deze begroting.

Â