In deze nota staat het klimaat op 1, is er extra aandacht om de woningbouw te versnellen en om iedereen mee te kunnen laten doen.

🍀 Klimaat staat op 1. We verduurzamen onze gebouwen en sportvelden, halen huizen van het gas af en zetten volle bak in om in 2030 klimaatneutraal te zijn. De klimaatdoelen worden vertaald naar álle sectoren. En je fietst of wandelt straks door een nóg groenere stad: in het centrum, de nu nog groenarme wijken, de groene wiggen en natuurlijk de Wielewaal. Om het groen te beschermen komen er Groenwachters.

🏗 We versnellen de woningbouw, met 7,5 miljoen euro extra. Wonen gaat ook over samen leven en je thuis voelen in je eigen buurt. We zijn trots dat we als stad de verantwoordelijkheid nemen om mensen op te vangen uit alle windstreken, zoals we dat ook al deden in de tijd dat Drents Dorp werd gebouwd.

💜 Meer gelijkheid, iedereen doet mee! We bieden inwoners een vangnet, bijvoorbeeld door hen te helpen met de hoge energiekosten. Ook ondersteunen we mensen om te werken aan een duurzame toekomst. Zo kunnen kinderen zich ontwikkelen met de rijke schooldag, nieuwkomers meedoen vanaf dag 1 en bouwen jongeren met het Bouwdepot en jongerenperspectieffonds aan hun toekomst.

💡 Fractievoorzitter Eva: “We zijn trots op Eindhoven: de stad wordt groener, het bruist van de activiteiten en niemand kan meer om Eindhoven heen. En juist omdat we zo trots zijn op onze stad, maken we ons zorgen om de keerzijde van de groei. Het wordt steeds duidelijker dat het grote bedrijfsleven niet ongebreideld kan groeien. Want het piept en kraakt in de stad. Geen schaalsprong zonder sociale ruggengraat. We openen daarom graag het gesprek met de stad over de groei. Binnenkort meer!”

Wil je de raadsvergadering (deels) terugkijken? Dat kan hier

Als je het leuk vindt om de kadernota te lezen, dan kan dat via deze link