In ons verkiezingsprogramma komen we met lokale oplossingen voor de aanpak van klimaatverandering, de woningnood in Eindhoven en de groeiende ongelijkheid in de stad.

Klik meteen door naar ons gehele verkiezingsprogramma of scroll naar beneden voor onze speerpunten en een samenvatting van ons verkiezingsprogramma. De samenvatting van ons verkiezingsprogramma is ook beschikbaar in het Engels en te beluisteren.

1. Klimaatcrisis rechtvaardig aanpakken

De klimaatcrisis is de grootste uitdaging van onze tijd. GroenLinks heeft in Eindhoven bestuurd en al grote stappen gezet. Als enige partij die groen én links is, zorgt GroenLinks voor een rechtvaardige aanpak van de klimaatcrisis. We pakken de grote vervuilers aan. Eindhovenaren met een smalle beurs steunen we.

Dit doen wij:

• Investeren in isolatie en zonnepanelen voor duurzame woningen en tegen energiearmoede
  • Vervuiling vlakbij woonwijken moet stoppen: geen zware industrie zoals op De Hurk
  • Geen groei van Eindhoven Airport en meer internationale treinen vanaf station Eindhoven

2. Betaalbaar wonen voor iedereen

Voor studenten, starters, gezinnen en ouderen is het steeds moeilijker om in de stad te blijven wonen. De huizenprijzen en huren blijven maar stijgen. Huisjesmelkers en speculanten zijn rijker geworden ten koste van de samenleving. GroenLinks wil een eerlijke aanpak van de wooncrisis. Villa’s en luxe penthouses lossen de wooncrisis niet op. Betaalbare koop- en huurwoningen wèl.

• 15.000 nieuwe woningen in Eindhoven tegen de woningnood
  • Huisjesmelkers en speculanten weren uit Eindhoven
  • 40% sociale huur bij nieuwbouw en meer studentenwoningen

3. Groene en gezonde leefomgeving

Iedereen moet op een fijne en schone leefomgeving kunnen rekenen. Toch is Eindhoven nog te versteend en onze lucht is te vies. GroenLinks kiest daarom voor een radicale vergroening van Eindhoven voor mensen, planten en dieren. Met ruimte voor fietsers en openbaar vervoer.

Dit doen wij:

• We investeren flink in extra bomen, juist in de wijken die het meest versteend zijn en de binnenstad
  • Voor iedere inwoner op vijf minuten afstand fietsen een park in de buurt
  • In 2030 onze binnenstad autovrij: meer ruimte voor voetgangers, fietsers en groen

4. Armoede en schulden tegengaan

Dagelijks worstelt een grote groep Eindhovenaren met armoede en schulden. GroenLinks zet in op een eerlijk Eindhoven. Niet ieder-voor-zich maar samen. We staan voor bestaanszekerheid met ruimte voor ieders talent. Van het bestrijden van ongelijkheid maken we onze topprioriteit.

Dit doen wij:

• Eerlijke bijstand: meer vertrouwen en minder regeltjes
  • Extra investeren in aanpak van onderwijsachterstanden
  • Betere hulp voor mensen met geldzorgen en armoede

Lees ons gehele verkiezingsprogramma 👇

“ Onderscheidend en typisch Eindhovens programma ”
Rik Thijs Lijsttrekker

Lijsttrekker Rik Thijs schreef het voorwoord van het verkiezingsprogramma. Daarin benoemt hij de grote opgaven waar Eindhoven voor staat: de klimaatcrisis, woningnood en toenemende ongelijkheid. Thijs: “Of onze stad groener, eerlijker en socialer wordt is geen natuurwet, maar het gevolg van politieke keuzes. GroenLinks kiest ervoor om in actie te komen, zoals we afgelopen vier jaar ook hebben gedaan. Want als we niets doen wordt onze aarde warmer en de samenleving armer. In dit programma vertellen wij ons verhaal: we vertalen groene en linkse politiek in lokale oplossingen voor Eindhoven. Een onderscheidend programma met visie, ambitie en daadkracht.”